Аутизъм - лечение и интервенция

Аутизъм - лечение и интервенция

Настоящите лечения за разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) се стремят да намалят симптомите, които пречат на ежедневното функциониране и качеството на живот. Разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) засяга всеки човек по различен начин, което означава, че хората с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) имат уникални силни страни и предизвикателства и различни нужди от лечение.Следователно плановете за лечение обикновено включват множество професионалисти и са насочени към индивида.

Лечението може да се прилага в образователни, здравни, обществени или домашни условия или комбинация от настройки. Важно е доставчиците да общуват помежду си и с лицето с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) и неговото семейство, за да гарантират, че целите на лечението и напредъкът отговарят на очакванията.

Тъй като хората с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) напускат гимназията и израстват в зряла възраст, допълнителните услуги могат да помогнат за подобряване на здравето и ежедневното функциониране и да улеснят социалната и общностна ангажираност. За някои може да е необходима подкрепа за продължаване на образованието, завършване на обучение за работа, намиране на работа и сигурно жилище и транспорт.

Видове лечения при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Има много видове лечения. Тези лечения обикновено могат да бъдат разделени на следните категории, въпреки че някои лечения включват повече от един подход:

  • Поведенчески
  • Развитие
  • Образователни
  • Социално-релационни
  • Фармакологични
  • Психологически
  • Допълващи и алтернативни

Поведенчески подходи при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Поведенческите подходи се фокусират върху промяна на поведението чрез разбиране на това какво се случва преди и след поведението. Поведенческите подходи имат най-много доказателства за лечение на симптоми на разстройство от аутистичния спектър (аутизъм). Те станаха широко приети сред преподавателите и здравните специалисти и се използват в много училища и лечебни клиники. Забележително поведенческо лечение за хора с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) се нарича Приложен анализ на поведението. Той насърчава желаното поведение и обезсърчава нежеланото поведение, за да подобри различни умения. Напредъкът се проследява и измерва.

Два стила на преподаване на приложен анализ на поведението са дискретно пробно обучение (DTT) и основно обучение за отговор (PRT).

  • DTT използва инструкции стъпка по стъпка, за да научи желано поведение или реакция. Уроците се разделят на най-простите си части и желаните отговори и поведение се възнаграждават. Нежеланите отговори и поведение се игнорират.
  • PRT се провежда в естествена среда, а не в клиника. Целта на PRT е да подобри няколко „основни умения“, които ще помогнат на лицето да научи много други умения. Един пример за основно умение е да започнете комуникация с другите.

Подходи за развитие при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Подходите за развитие се фокусират върху подобряването на специфични умения за развитие, като езикови умения или физически умения, или по-широк набор от взаимосвързани способности за развитие. Подходите за развитие често се комбинират с поведенчески подходи.

Най-често срещаната терапия за развитие на хора с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) е речта и езиковата терапия. Логопедичната и езикова терапия помага да се подобри разбирането и използването на речта и езика от човека. Някои хора с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) общуват вербално. Други могат да комуникират чрез използване на знаци, жестове, снимки или електронно комуникационно устройство.

Ерготерапията учи умения, които помагат на човека да живее възможно най-независимо. Уменията могат да включват обличане, хранене, къпане и общуване с хората. Трудовата терапия може също да включва:

  • Терапия за сензорна интеграция, която помага да се подобрят реакциите на сензорно въвеждане, което може да бъде ограничаващо или преобладаващо.
  • Физическата терапия може да помогне за подобряване на физическите умения, като фини движения на пръстите или по-големи движения на торса и тялото.
Денвърският модел за ранно начало (ESDM) е широк подход за развитие, базиран на принципите на приложния анализ на поведението. Прилага се при деца на възраст 12-48 месеца. Родителите и терапевтите използват игра, социален обмен и споделено внимание в естествени условия, за да подобрят езиковите, социалните и учебните умения.

Образователни подходи при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Образователните лечения се провеждат в класна стая. Един вид образователен подход е подходът за лечение и образование на деца с увреждания с аутизъм и свързани с комуникацията (TEACCH). TEACCH се основава на идеята, че хората с аутизъм процъфтяват чрез последователност и визуално обучение. Той предоставя на учителите начини да коригират структурата на класната стая и да подобрят академичните и други резултати. Например, ежедневието може да бъде написано или нарисувано и поставено на ясно място. Могат да се определят граници около учебните станции. Устните инструкции могат да бъдат допълнени с визуални инструкции или физически демонстрации.

Социално-релационни подходи при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Социално-релационните лечения се фокусират върху подобряване на социалните умения и изграждане на емоционални връзки. Някои социално-релационни подходи включват родители или наставници от връстници.

  • Моделът на развитието, индивидуалните различия, базиран на взаимоотношенията (наричан още „Време на пода“) насърчава родителите и терапевтите да следват интересите на индивида, за да разширят възможностите за комуникация.
  • Моделът за интервенция за развитие на взаимоотношенията (RDI) включва дейности, които повишават мотивацията, интереса и способностите за участие в споделени социални взаимодействия.
  • Социалните истории предоставят прости описания на това какво да очаквате в социална ситуация.
  • Групите за социални умения предоставят възможности на хората с РАС да практикуват социални умения в структурирана среда.

Фармакологични подходи при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Няма лекарства, които да лекуват основните симптоми на разстройство от аутистичния спектър (аутизъм). Някои лекарства лекуват съпътстващи симптоми, които могат да помогнат на хората с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) да функционират по-добре. Например, лекарствата могат да помогнат за справяне с високи енергийни нива, неспособност за фокусиране или самонараняващо поведение, като блъскане на главата или ухапване на ръцете. Медикаментите могат също да помогнат за справяне със съпътстващи психологически състояния, като тревожност или депресия, в допълнение към медицински състояния като гърчове, проблеми със съня или стомашни или други стомашно-чревни проблеми.

Важно е да работите с лекар, който има опит в лечението на хора с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм), когато обмисляте употребата на лекарства. Това се отнася както за лекарства с рецепта, така и за лекарства без рецепта. Индивидите, семействата и лекарите трябва да работят заедно, за да наблюдават напредъка и реакциите, за да са сигурни, че отрицателните странични ефекти на лекарството не надвишават ползите.

Психологически подходи при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Психологическите подходи могат да помогнат на хората с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм) да се справят с тревожност, депресия и други психични проблеми. Когнитивно-поведенческата терапия (CBT) е един психологически подход, който се фокусира върху изучаването на връзките между мисли, чувства и поведение. По време на CBT терапевтът и индивидът работят заедно, за да идентифицират целите и след това да променят начина, по който лицето мисли за дадена ситуация, за да промени начина, по който реагира на ситуацията.

Допълнителни и алтернативни лечения при лица с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм)​

Някои хора и родители използват лечения, които не се вписват в никоя от другите категории. Тези лечения са известни като допълнителни и алтернативни лечения. Допълнителни и алтернативни лечения често се използват в допълнение към по-традиционните подходи. Те могат да включват специални диети, билкови добавки, хиропрактика, терапия с животни, терапия с изкуства, внимание или терапии за релаксация. Индивидите и семействата трябва винаги да говорят с лекаря си, преди да започнат допълнително и алтернативно лечение.

Възможно е да има други налични лечения за хора с разстройство от аутистичния спектър (аутизъм). Говорете с лекар или доставчик на здравни услуги, за да научите повече.

_________________
Здравния форум PavelAndreev.BG/forum публикува преводи на медицинска информация от световни източници. Това не е медицински съвет или препоръка, а обща информация. Моля, консултирайте се с лекар. Източник на информация: cdc.gov
Author
PavelAndreev
Views
433
First release
Last update
Rating
0.00 star(s) 0 ratings

More resources from PavelAndreev